dijous, 16 de novembre de 2017

HÀBITS SALUDABLES NENS/ES 3-6 ANYS


A l'espai web del Departament d'Ensenyament, concretament a l'apartat Família escola he trobat un recull d'orientacions sobre hàbits saludables per l'etapa 3-6 anys, que m'agradaria compartir amb vostès.

Són recomanacions i consells que ens poden ajudar en l'educació dels nostres fills.
Segurament molts són prou coneguts, però m'han semblat interessants, pel fet de ser un recull, bastant sintètic, i de fàcil lectura.


3-6 anys
Alimentació
En aquest període, els vostres fills incrementen l'activitat física a través del joc i del moviment. Per aquest motiu necessiten una alimentació variada i equilibrada que els aporti l'energia que necessiten per al seu desenvolupament. 

Heu de garantir que els vostres fills/es facin cinc àpats repartits al llarg del dia. L'esmorzar és molt important per començar la jornada. Ha d'incloure làctics, fruites o suc natural i cereals, que aportaran al seu cos els nutrients i l'energia que necessiten. En el cas que dinin al menjador escolar, és interessant que planifiqueu el sopar de forma equilibrada amb el dinar de l'escola. 

És convenient que feu com a mínim un àpat plegats en família. Procureu que sigui un espai tranquil de comunicació i afectivitat, sense la presència de la televisió, ràdio o altres elements que destorbin aquest ambient. 

També és un bon moment  per mantenir els hàbits apresos en altres etapes  i introduir-ne de nous (no parlar amb la boca plena, començar a utilitzar el ganivet, aixecar-se de taula només quan tothom ha acabat de menjar, no jugar a taula mentre mengen, etc.).

Animeu-los a participar amb vosaltres en activitats relacionades amb l'alimentació com anar a comprar, parar taula o col•laborar en la preparació de plats senzills. Això farà que es familiaritzin amb diferents tipus d'aliments alhora que adquireixen responsabilitats.

Hi ha nens que en aquestes edats no volen menjar. Si és el cas, convé no dramatitzar ni forçar-los en excés, per evitar que visquin l'alimentació com un càstig. De la mateixa manera, no cal premiar-los si s'ho acaben tot perquè el menjar no és un instrument de premi o càstig. Cal parlar-ne amb el pediatra i seguir les seves orientacions.

Cada nen té el seu ritme de menjar, per això és important respectar el temps que necessitin; tot i així es recomana que un àpat no s'allargui més de 45 minuts.


3-6 anys
Higiene
Durant l'etapa dels 3 als 6 anys, els nens i nenes, amb la supervisió dels adults, han de començar a practicar de manera autònoma i sense ajut aquelles habilitats que s'han anat treballant durant la primera infància.
És un bon moment perquè es rentin sols les mans, s'eixuguin després d'anar al lavabo, comencin a agafar l'habilitat manual per rentar-se les dents sempre assistits directament i/o supervisats pels pares, es moquin sols…
Els infants d'aquestes edats, a més de reforçar i fer seves les rutines que els permetran tenir una higiene saludable, han de saber per què ho fan i en quin moment ho han de fer. Així, per exemple, l'ordre d'anar-se a rentar les mans ha d'anar acompanyada sempre de la justificació o del perquè: anem a dinar, has anat al lavabo, has estat jugant al carrer…
D'aquesta manera, facilitarem que comencin a observar el propi cos i prenguin la iniciativa o s'adonin que necessiten rentar-se.


3-6 anys

Descans

En aquesta etapa els vostres fills experimenten grans canvis físics que impliquen una gran despesa d’energia. A més, la gran majoria d’infants comencen a anar a escola i, per tant, l’activitat que fan al llarg del dia, tant de caire físic com mental, augmenta.
Heu de tenir present que la capacitat per mantenir l’atenció encara no és prou madura i concentrar-se en una tasca els representa un gran esforç i els genera cansament mental. D’altra banda, acostumen a donar-se més freqüentment situacions que poden generar cansament emocional, com és el cas de conflictes amb companys, episodis d’angoixa davant els nous horaris i activitats al centre o la pròpia gestió de les emocions.
Tot plegat fa que el nivell de cansament físic, mental o emocional dels vostres fills augmenti. Per aquest motiu és convenient que, encara que no sempre s'adonin que estan cansats, els oferiu maneres de descansar al llarg del dia i que garantiu que hi hagi un equilibri entre les activitats que fan i el temps de repòs que necessiten per recuperar-se. En aquest sentit, podeu incorporar en la seva dinàmica exercicis de relaxació o determinats jocs o activitats que afavoreixin el seu descans.
Respecte al son, que és la font més important de descans, tingueu present que dormir permet la recuperació física del cos i influeix també en la consolidació de la memòria i, per tant, dels coneixements i aprenentatges que fan al llarg del dia.
Per tal que el son sigui reparador heu de garantir que els vostres fills dormin les hores necessàries d’acord amb la seva edat i les seves característiques personals. També cal que tingueu en compte factors que poden influir en la qualitat del son, com són els sorolls, la llum, la roba de llit excessiva o la temperatura de l'habitació, entre altres aspectes.
A l’hora d’anar a dormir, les rutines i els hàbits són fonamentals. És bo que els acostumeu a un horari fix per anar al llit que els permeti dormir les hores necessàries per despertar-se descansats. També és recomanable acabar el dia fent activitats relaxants que els ajudin a agafar el son, com pot ser un bany abans de sopar, escoltar música tranquil·la, llegir un conte plegats o explicar les vivències del dia.
Respecte de les rutines d’anar a dormir, els experts recomanen no fer servir aparells electrònics com la televisió o les tauletes una hora abans d’anar a dormir, ja que la brillantor de les pantalles pot provocar insomni i afectar la qualitat del son.
En aquestes edats les pors i els malsons solen ser bastant habituals. Quan es desperten plorant i desorientats convé tranquil·litzar-los utilitzant una veu calmada, explicant que el malson ja ha passat i sense aprofundir gaire en els detalls, per així ajudar-los a agafar el son de nou.
En relació a la migdiada, als 3 anys és encara habitual que en facin, a casa i també a l’escola. És recomanable que sigui curta per tal que després no els costi continuar amb les tasques del dia.
Distribució de les hores de son
En general, segons l’edat dels vostres fills podem dir que entre els 3 i 4 anys necessiten d’11 a 13 hores totals de son al llarg del dia i entre els 4 i 6 anys en necessiten de 10 a 11.